Via sms: Rullandes genom Prishtina. Nu är...

Via sms: Rullandes genom Prishtina. Nu är vi på väg till Prizsen, en stad i södra Kosovo med gamla moskéer och några få kyrkor. Vi bor riktigt bra, 10min gångavstånd från Prishtina city och jag, Anders och Ruben lyckades inta ett stort rum som är mer än dubbla storleken mot det vi delade åtta personer på i Belgrad.


Igår, efter sista uppdateringen så kom vi till Mitrovica, den delade staden, och det kändes nästan overkigt. I norra delen av staden bor mest Kosovoserber, alltså serber i kosovo och södra delen mest Kosovoalbaner. Bron som förbinder de båda delarna åt bevakades av några polisbilar och flest fanns på norra sidan. Förutom några få som jobbar på vardera sida och internationellt folk så korsar man inte bron till det andra folket. Den norra sidan, som är avsevärt mycket mindre än den södra, präglades av fattigdom, ryska flaggor (eftersom Ryssland stöder Serbien i att inte erkänna Kosovo som självständigt), misstänksamhet mot oss utlänningar, anti-USA och anti-EU propaganda, en vacker nybyggd kyrka på höjden och bilar utan registreringsskyltar. Det sista är för att visa att man inte stödjer Kosovo som självständigt, så tar man av bilskyltarna där det står KS på. Förutom detta så bor folk väldigt trångbott och valutan är dinarer, språket är givetvis serbiska. Nu är vi snart framme i Prizren så jag får be att återkomma med uppdatering om södra Mitrovica och om Prishtina sen mina damer och herrar :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0